
Edward Blom - allting gott och alldeles för mycket
Berätta kort om dig själv!
Jag föddes 1970 på Ekerö, hade tio fantastiska år som student i Tyskland och Sverige. Sedan jobbade jag drygt tio år som arkivarie, redaktör och projektchef på Centrum för Näringslivshistoria. 2009 slog jag igenom som tv-personlighet och följande år träffade jag Gunilla Kinn som jag gifte mig med 2011. Vi startade ett gemensamt bolag och arbetar främst med olika kombinationer av mat, dryck och historia: tv- och radio-framträdande, bok- och artikelskrivande, egna produkter som ölglas och alkoholdrycker, föredrag och dryckesprovningar, reklam och varumärkessamarbeten, videohälsningar och lite allmänt artisteri som när jag var med i Melodifestivalen. Jag är katolik. Vi har tre barn på 8, 6 och 4,5 år och bor i en villa i Huddinge. Jag älskar god mat och dryck, att umgås med vänner, kultur, resor, föreningsliv och kyrkliga aktiviteter.
Hur ser en typisk dag ut i ditt liv?
Jag går upp klockan 7, vilket är flera timmar tidigare än min dygnsrytm önskar, men nödvändigt sedan äldste sonen började omfattas av skolplikt. Jag dukar upp en rejäl frukost (sommartid utomhus). Vi äter frukost och slarvläser tidningen. Gunilla skyndar snabbt i väg för att lämna Melchior i skolan klockan 8, medan jag gör ordning mig och de två yngre barnen och lämnar dem på förskolan klockan 9, tar en lite längre promenad tillbaka av hälsoskäl.
Strax före 10 slår jag på datorn och svarar på meningslöa mejl ett par timmar, spelar kanske in ett par videohälsningar. Jag lagar en lunch på rester och äter ihop med Gunilla. På eftermiddagen har jag en inspelning av något slag (podd, Youtube-video, tv eller radio) eller också sitter jag och skriver på ett bokmanus, ett ölprovningsmanus eller kanske en Svenska-dagbladet-kolumn. Om inte någon journalist kommer för att göra en intervju...
Redan vid 16:30 är det dags att rusa iväg igen för att hämta barnen på skolan/förskolan – fast jobbet aldrig hunnit bli riktigt färdigt. Jag lagar en rejäl middag medan barnen har sin paddstund. Vi äter den tillsammans (om sommartid utomhus) varefter det är läxläsning och kanske lite högläsning, ibland en halvtimme framför något barnprogram innan det är dags att börja borsta tänder och natta barn. När väl den sista somnat är klockan oftast för sent för att Gunilla och jag ska hinna göra något ytterligare utan vi somnar vi också, men i bästa fall hinner vi skicka en sms-inbjudan till några goda vänner att komma på middag till helgen.
Vad har du för relation till vin?
Jag har älskat vin sedan jag var 14 och var på semester i Tyskland med mina föräldrar – åldersgränsen där för öl och vin är 14 på lokal i målsmans sällskap. Redan i gymnasiet startade jag en öl- och vinprovarklubb ihop med andra intresserade och efter studenten tillbringade jag ett år i den gamla romerska kejsarstaden Trier vid Mosel, och där kretsade allt kring vin. Under alla år har jag fortsatt att vara mycket intresserad av såväl öl som vin – jag har faktiskt förfäder som varit såväl bryggare som vinodlare. Professionellt har jag jobbat mycket mer med ölprovningar än vinprovningar, då det var få som visste särskilt mycket om öl för 25 år sedan, medan det alltid funnits många vinkunniga.
Hur ser en perfekt sommarkväll ut?
Vi har goda vänner på besök och njuter en kall, torr men inte fnösktorr, Riesling Spätlese eller En Spätburgunder Weissherbst efter middagen i den blommande trädgården. Barnen leker på gräsmattan och vi vuxna diskuterar allt som är viktigt och intressant, som kultur, politik och religion – uppblandat med knasiga anekdoter som får oss alla att skratta. Någon gång avbryter vi diskussionerna för att spela krocket med barnen. När solen sjunkit ned bakom höjden och barnen slocknat tar vi fram en dignande ostbricka och öppnar en flaska sercial-Madeira i biblioteket men lämnar ett fönster öppet som släpper in sommarnattens ljud och dofter. Kanske plockar jag rent av fram några poesiböcker och börjar skandera Eichendorf, Snoilsky och Stagnelius – Fast det händer tyvärr inte ofta längre.
Vad är ditt favorit "wine moment"?
Ska jag vara riktigt ärligt är det när andra rushöjningen kickar in. Naturligtvis älskar jag smaken av vin något oerhört, men det går inte att förneka att effekten är lika betydelsefull. Första härliga stämningen får jag vanligtvis efter två glas, och sedan dricker jag inte mer än ett par glas till numera, och då händer ingenting mer. Men har vi någon gång en riktigt uppsluppen tillställning med dryckesglada vänner så når jag oftast en andra punkt när jag blir väldigt upprymd och sprallig; plötsligt känner jag otroligt glad och 30 år yngre. Det är alldeles underbart.
Var äter man bäst mat i hela världen?
Frankrike – inget slår det. Men även Kina, USA, Italien, Spanien och många andra änder har förstås riktigt bra mat – och jag älskar vårt svenska kök också, särskilt smörgåsbord.
Vad tycker du vin har för betydelse till mat?
Vin är ju en otroligt bra kombination till mat. Förvisso går det att kombinera öl till en hel måltid och jag lägger nästan alltid in öl till någon rätt när jag kombinerar en meny, men vin är ändå outstanding. Det både förstärker smakerna och bryter av dem, rensar munnen, kompletterar, gör så att man äter långsammare och måltiden varar längre. Tänk er bara kombinationen ankleverterrin och ädelsöt Pinot Gris, Stilton och portvin, Entrecote med nyvispad bearnaise och en tung bordeaux, gåsbröst och bourgogne, hemlagad blodpudding och madeira, en halvtorr högprädikatsriesling och sockerkaka …
Vilken är egentligen den bästa bakis-maten?
Allt som drar igång dina endorfiner så att smärtor och obehag blockeras. Jag gillar ju som många vet något sorts smält ost – typ calzone, ostfondue eller bara en liten bit ost smält i mikron. Andra föredrar snacks eller söta saker. Men hela iden är att man vill trigga igång kroppens belöningssystem för då minskar obehagen. (Det mest effektiva jag ätit är dock alla jordgubbarna och frukterna som legat i ett spritbål på en korridorsfest kvällen innan – för det gjorde oss alla berusade igen.)
Vem skulle du vilja dricka vin med?
Bellman. Vore fantastiskt att höra honom framföra sina överjordiska visor och knasiga divertissemang själv och tävla i att berätta galna anekdoter för varandra medan kannorna avlöser varandra med Rhenskt bläckert, malaga, braunschweiger mumme, rack, rött vin med pimpernella, kejserligt myrbrännvin och andra läckerheter han brukade omsjunga.
Du har 10 gäster på spontanbesök, vad bjuder du på?
Börjar med gubbröra (det går snabbt att hacka samman) med öl och snaps. Är det sommar kör jag under tiden på allt möjligt från kyl och frys på grillen: diverse olika köttbitar, korvar, grönsaker och potatisar. Rör samman en tsatsiki eller om jag orkar försöker göra en storportion bearnaise utan att den spricker. Är det vinter häller jag massa fryst nöttkött i stor tryckkokare, ihop med öl och billigt rödvin och gör en fusk-Bœuf bourguignon serverad med bröd. Massa vin till. Och som efterrätt ostbricka på vad som råkar finnas hemma i kylen.









